torstai 13. kesäkuuta 2013

Elävän mallin piirustus



Näissä elävän mallin piirustuksissa käytettiin hyväksi
croquis -pikapiirustustekniikkaa. Croquis on siis nopea piirrustus elävästä mallista. Piirrustukset ovat luonnosmaisia, sillä niitä piirretään vain lyhyen ajan. Käytimme piirrustuksissa aikaa 8 minuuttia. Kokeilimme erilaisia piirustusvälineitä kuten lyijykynää, hiiltä ja mustaliituja. Toimin itse yhtenä mallina joten tein yhden työn vähemmän.


Aluksi saimme kokeilla erilaisia liituja paperille tekemällä minkätahansa kuvan. Päätin harjoitusmielessä piirtää ihmisen massapiirustukseksi.


Elävän mallin piirtämisen aloitin lyijykynällä, sillä se on tuttu työväline ja siksi helppo. En kutenkaan ollut pitkään aikaan piirtänyt kyseisellä tavalla, joten työskentely oli haastavaa. Tuntui turhauttavalta ettei kyennyt siirtämään näkemäänsä paperille. Siitä huolimatta nautin piirtämisestä ja uskon että se on tarpeellinen harjoitus harjoittelessa piirtämään ihmistä tai mitä muuta tahansa todellista asiaa joilla on tietyt mittasuhteet.

Rautalangalla väännetty "piirustus" oli mielestäni kaikista mielenkiintoisin, sillä en ole aikaisemmin tehnyt kyseenlaisille tavalla mitään. Nautin työskentelystä, sillä (ainakin luulen) että siinä oli vaikeampi "epäonnistua. Kynä/liitutekniikan koin paljon haastavammaksi. Jäinkin pohtimaan voisiko tämänkaltaista harjoitusta tehdä jo 1.luokkalaisten kanssa? Tällöin mallina voisi olla jokin helpompi kohde kuten omena, kynä tai talo tai jopa pelkkiä geometrisia kuvioita. Matematiikkaan integrointi luonnistuisi tässä tapauksessa helposti.



Viimeisessä taidonnäytteessä käytin mustaliitua. Edelleen koin samanlaisia vaikeuksia kuin lyijykynän käytössä. En edes rohjennut koittaa erilaisia tapoja tehdä luonnosta.

Näin lopuksi voi vain jälleen todeta, että tämänkaltaisten harjoitusten tekeminen kannattaa aloittaa jo hyvin varhain alaluokilla, jotta taito pääsisi todella kehittymään. Niin kuin jo totesinkin, croquis tekniikan käyttö luonnistuu varmasti jo hyvin nuorilla lapsilla kunhan vain malli on vaikeusasteeltaan sopivan haasteellinen.

1 kommentti:

  1. Hyvää pohdintaa mahdollisuuksista, välineistä, harjoittelun tarpeesta ja integroinnista. Muutkin kohteet käyvät massoitteluub yhtä hyvin. On oleellista pohtia turhautumisesta - mistä se johtuu? - jos käsi ei tottele. Pitäisikö tehtäviä helpottaa tai vaan hyväksyä lopputuloksen eroavuus aioitusta? Yleisesti ollaan yhtä mieltä piirtämisprosessin tärkeydestä ihmisen kehityksessä juuri kouluikäisenä. Antti L.

    VastaaPoista