Yhtenä Ohtakari vierailupäivän tehtävistä oli maalata akvarellimaalaus haluamastaan merimaisemasta. Vaihtoehtoja oli monia, mutta koska koen etten ole kovin taidokas pensselin taikka palettivärien käytössä, päädyin mahdollisimman yksinkertaiseen maisemaan, jossa ei ollut meren, taivaan ja pilvien lisäksi paljon muuta kuvattavaa. Näiden luonnonelementtien kuvaamisessakin tuntui olevan tarpeeksi työtä.
Aloitin laveeraamalla taustan
vedellä, jonka jälkeen aloitin meren maalaamisesta. Olen pannut merkille, että
horisontin rajalla vesi näyttää tummemmalta, joten koitin käyttää tuota
havaintoa hyväksi kuvan elävöittämiseen. Seuraavaksi maalasin taivaan, jonka
sinertävän sävyn koitin saada mahdollisimman vaaleaksi, jottei se sekoittuisi
meren väriin. Haasteena oli saada pilvien muoto paperille, sillä minulla ei
ollut käytössä valkoista väriä. Päädyinkin jättämään pilvien kohdat ilman väriä
eli muotoilin rajat sinisellä taivaan värillä. Valitettavasti hieno ajatus ei
täysin toteutunut suunnitelmien mukaan. Myöskään sivulla olevat rannat ja
niiden kasvillisuus ei aivan täysin toteutunut oman heikon (sivellin)tekniikan
vuoksi.
Tärkeintä on kuitenkin yritys
johon kuuluu itsensä ylittäminen kun kyseessä on oman mukavuus eli
vahvuusalueelta poistuminen. Tuota hyvää sanomaa aion pyrkiä levittämään myös koulumaailmassa.
Jos ei ikinä yritä ja erehdy ei myöskään kehity. Ja loppujen lopuksi
kuvataiteessa ei ole kyse lopputuloksien paremmuusvertailusta vaan lopputulokseen
pääseminen omalla erityisellä tavallaan. Silloin kun pystyn auttamaan oppilaita
ymmärtämään että päämäärää tärkeämpi on itse matka ”sinne”, silloin koen
onnistuneeni (kuvataide)opetuksessa.
Hienoa että korostat prosessia lopputuloksen kustannukselta. Toisaalta omaan työskentyyn ei pitäisi olla liiankaan kriittinen. Perinteisen maisemamaalauksen tehtävänanto on haastava nykykoulussa vaikka itse tehtävän perusajatus olisikin ok kuten värien näkeminen ja havaintojen teko. Ohtakari oli paikkana upea. Antti L
VastaaPoista